Begeleiders mensen op de vlucht getuigen in coronatijden

door Dimitri

Hoe beleven begeleiders (OKAN, onderwijs, SOS Kinderdorpen, opvangcentra ...) die werken met mensen op de vlucht de coronacrisis? Hieronder brengen we een aantal getuigenissen van hen. #ikbensolidair

Onderwijs

  • Karlien, Vervolgschoolcoach OKAN Aalst

'Vanuit de VSC Aalst zijn we thuis aan het werk. Elke dag rapporteren we als VSC aan elkaar welke acties we ondernomen hebben en welke noden/vragen/... we binnenkrijgen van ons netwerk inclusief de leerlingen. Elke vrijdag bundel ik bundel deze rapporten zodat we zicht krijgen op ons werk en de relevantie ervan ( met mogelijkheden om bij te sturen). Vriendelijke groet en zorg voor jezelf en elkaar.'

  • OKAN Hasp-O Centrum

'Leer hier je Nederlandse woordjes en vertaal naar jouw EIGEN taal. Veel succes!'

  • Stefanie, OKAN-coördinator MAW

'Ook wij hebben voor onze OKAN-leerlingen een lessenpakket op maat samengesteld. Wij hebben momenteel drie groepen/niveaus. Elke groep heeft oefeningen op haar niveau gekregen. De meeste van onze leerlingen hebben een computer of smartphone ter beschikking. Er zijn een aantal leerlingen die samen in een centrum verblijven.

Voor hen is het minder gemakkelijk om voortdurendtoegang tot een computer te hebben. Zij hebben vrijdag dan ook het lessenpakket op papier mee gehad. 

Naast Smartschool gebruiken we ook sociale media om met onze leerlingen te communiceren (Whatsapp, Instagram...). Voorlopig lijken ze zich goed bezig te kunnen houden met de taken (ze sturen immers e-mails met vragen) en met andere zaken (zoals het maken van puzzels).'

  • Griet, CLW Don Bosco Sint-Pieters-Woluwe

'Het is inderdaad niet evident om voor alle jongeren op niveau taken te voorzien. De jongeren in opvangcentra, daar lukt het nog enigszins, maar voor degenen die thuis wonen bij het gezin of zelfs helemaal alleen, is het een uitdaging.

Wij werken momenteel met Facebook groepen per klas waar'in opdrachten gepost worden en uitleg gegeven wordt. De trajectbegeleiders bellen sowieso ook elke week met al hun leerlingen.'

  • Leen, Okan coördinator Sint-Guido Brussel

'Uiteraard zijn ook wij bezorgd over het taalniveau en de eenzaamheid van onze leerlingen. Wij zijn ook aan het bekijken wie er oefeningen digitaal kan maken en wie niet. Er worden volop opdrachten gestuurd. De leerlingen die dat niet kunnen, zullen elke donderdag en maandag (zolang er geen lockdown is natuurlijk) geprinte versies van de opdrachten kunnen ophalen op school.

In principe is er ook mogelijkheid om op school op de computers te werken, maar dat proberen we niet te veel te stimuleren.

De leraren gaan naast berichten sturen, de leerlingen ook wekelijks opbellen. We hebben nog niet iedereen kunnen bereiken, maar dat zal wel lukken.'

  • OKAN De Taalboom

dd

 

  • Jasmina, Coördinator OKAN Anneessens Funck Brussel

'Wij hebben voor onze leerlingen pakketten lesmateriaal gemaakt. De leerkrachten blijven ook via berichten en telefoon in contact met de leerlingen en onze leerlingbegeleider met de leerlingen die extra zorgen hebben. 

Hopelijk zal het lukken voor iedereen om hier zo goed als mogelijk door te komen.'

  • Evelyn, leerkracht OKAN Toren van Babel   

'Ik heb op dit moment amper contact met de kinderen van mijn klas. Helaas, geen Facebook en vaak geen internet. Tja, frustraties, he. Op dit moment zijn ook veel collega's ziek, dus ik had twee klassen samen en de communicatie was niet echt optimaal. Ik heb de maatregelen van de regering dan maar vertaald met Google in de verschillende talen van de klas.

De leerlingen zijn nog maar twee weken op school. Ik heb dan snel draaikaartjes voor woordenschat gemaakt en hen geleerd hoe ze zichzelf kunnen opvragen. En ik heb veel naar websites gerefereerd, maar vaak beperkt internet.

En ze hebben zeker niet allemaal een gsm. We maken wel filmpjes met instructies voor de Facebookgroep, maar nog niet zoveel respons. 

Er waren al wat zieke jongens bij. Daar is opvang voorzien werd ons gezegd. Maar zo lang thuis binnen zitten in een land dat je amper kent... Bevreemdend lijkt mij. Is voor ons al moeilijk te snappen.'

Volg de verhalen van Toren van Babel via hun pagina op Facebook. Dagelijks maken de begeleiders filmpjes met opdrachten voor hun leerlingen zoals vb, meester Tim hieronder.

  • OKAN KTA Brugge

'Elke dag krijgen de leerlingen van meneer Robin of mevrouw Lynn een opdracht waarmee ze punten kunnen scoren. De afgelopen dagen waren er al creatieve, sportieve en talige opdrachten en voor vandaag werd er een muzikale challenge gelanceerd. Zal Hisham (met 11 punten) zijn poleposition kunnen behouden? Of zal Alexandra Vaso met winnen haar filmpje over hoe haar dagen eruitzien in deze coronatijden?

 

SOS Kinderdorpen

  • Katrien coördinator Hejmo SOS Kinderdorpen België

'Ik werk als sociaal werker grotendeels van thuis uit om ons paraat te kunnen houden wanneer er iemand van de begeleiders ziek zou worden. Omdat er nu voltijds 9 gasten (van 11 tot 17 jaar) in huis zijn, is de begeleiding meer gespreid. een-op-eenbegeleiding voor huiswerk is niet mogelijk. 

We merkten in het begin van de coronacrisis dat het zeer lastig was voor de jongeren om zich aan de regels te houden omdat de jongeren vonden dat we overdreven. We hebben daarom heel sterk ingezet op informeren.

We organiseren dagelijks een corona-update waarin we de regels overlopen en de belangrijkste cijfers meegeven, we kijken naar Karrewiet, er kwam een videoboodschap van onze directie en we vroegen aan de voogden om samen met ons aan een zeel te trekken. Zo is de zin van de maatregelen nu wel doorgedrongen bij onze jongeren.

Omdat we weten dat structuur belangrijk is voor onze jongeren hebben we hier via post-its op een groot blad een nieuwe planning vormgegeven samen met de jongeren. Deze structuur wordt nu aangehouden. Ook schoolwerk werd uiteraard in dit schema opgenomen.

We hebben een heel goed contact met de scholen, ook met de OKAN-school waar de meeste van onze jongeren naartoe gaan. We gaven onmiddellijk feedback over de hoeveelheid huiswerk. De scholen reageerden heel positief en geven aan dat ze mild zullen zijn, met sommigen overleggen we nu over de aanpak. Daardoor is de druk een beetje van de ketel.

We zetten ook in op ontspanningsactiviteiten natuurlijk.

Jongeren op de vlucht zijn bedreven in het communiceren op afstand, daar zijn ze sterk in. Gebruik dat talent op een creatieve manier om hen te verbinden met elkaar en met de school.

Op zich loopt het in onze leefgroep dus vrij goed. Maar ik ben bezorgd over de vele jongvolwassen vluchtelingen in ons land. Ik hoop dat ook zij bereikt worden, bijvoorbeeld via sociale media. Maar hopelijk hebben zij toch ook nog live contact met hulpverleners, via outreachend werk binnen de krijtlijnen van de corona-regels.

Ook deze jonge vluchtelingen hebben contact met het thuisfront dat te maken heeft met de gevolgen van conflict én daarbovenop van de corona-uitbraak. Daarover zijn ze extra bezorgd. Mij lijkt het belangrijk dat ze die verhalen en zorgen kwijt kunnen.

Ik roep dus op om nog meer in te zetten op communicatie en verbinding uitgaande van de sterke capaciteit bij deze jongeren en gezinnen om op afstand te communiceren.'

Opvangcentra Caritas

  • Steffi Vermeire, Educatiemedewerker 

-          Youth in transit Bxl: 'Een aantal van onze jongeren zien het feit dat hun stage is opgeschort wegens werk in de horeca. Anderen krijgen online wel een aangepast programma vanuit de school die ze op computer kunnen opvolgen.'

-          Opvangcentrum Scherpenheuvel: 'Huiswerkbegeleiding in gemeenschappelijke ruimte kan niet want er is geen garantie dat voldoende afstand kan bewaard worden. OKAN’ers hebben opdrachten gekregen online maar er zijn te weinig werkende laptops in het centrum om dit goed te regelen. Kinderen zijn dus voorlopig aan de hulp van hun ouders overgelaten.'

-          Algemeen: 'Vrijwilligers worden gevraagd om weg te blijven van de cliënten. Opvolging organiseren is niet evident wegens de restrictie om maar met 1 persoon tegelijk in contact te zijn en de richtlijnen qua oppervlakte te respecteren.'

 

Asielcentrum Deurne

  • Peter

'De vele kinderen bij ons in de opvang hebben het niet gemakkelijk, maar het blijven wel kinderen. Ze zijn zeer veerkrachtig.De impact van deze crisis is bij hen vooral voelbaar omdat ze niet naar school kunnen.

Het is voor hen eerder zoals een schoolvakantie. We proberen de kinderen het belang van social distancing bij te brengen wat zeer moeilijk is omdat ze moeilijk een hele dag op een kamertje te houden. We hebben nu aan elke familie een ‘bezigheidpakketje’ bezorgd, met daarin o.a. leesboeken, gezelschapspelen, kleurboeken …

We zijn ons bewust dat we nog maar aan het begin van een lange crisis staan en zijn ongerust voor de toekomst. Als de verveling begint toe te slaan, zal de frustratie nog meer toenemen. 

Bijkomend probleem is dat alle centra op een minimum bezetting gaan draaien. Voor ons centrum betekent dit concreet: Geen procedure en sociale begeleiders, twee onthaalmedewerkers, logistieke medewerkers, twee verpleegkundigen en een directielid.

Er worden geen activiteiten meer georganiseerd om samenscholingen te vermijden. Alle interviews bij de Dienst Vreemdelingenzaken en het Commissariaat zijn opgeschort, kortom alles ligt zowat stil.'