-

Informatie en onthaal

Voor nieuwkomers in België is toegang tot duidelijke en toegankelijke informatie van essentieel belang voor een succesvolle integratie. Vaak zijn zij nog niet vertrouwd met het Belgische systeem en spreken ze de taal onvoldoende om zelfstandig toegang te krijgen tot basisdiensten. Door drempels en belemmeringen weg te nemen, kunnen lokale besturen de integratie van nieuwkomers aanzienlijk versnellen. Dit helpt hen om volwaardig deel te nemen aan de samenleving en hun weg te vinden in het Belgische systeem.

WAT KAN JE ALS LOKAAL BESTUUR DOEN? 

Duidelijke informatievoorziening

Lokale besturen kunnen een verschil maken door informatie over sociale diensten, onderwijs, wonen en werken beschikbaar te stellen in meerdere talen. De inzet van tolken kan helpen om ervoor te zorgen dat nieuwkomers de informatie begrijpen en ook kunnen gebruiken. 

Aanstellen van brugfiguren

Brugfiguren kunnen een sleutelrol spelen in het ondersteunen van kwetsbare gezinnen, kinderen en nieuwkomers. Ze helpen bij praktische zaken zoals huiswerkbegeleiding, het begrijpen van schooldocumenten en kunnen doorverwijzen naar welzijnsdiensten. Door taal-en cultuurbarrières te overbruggen, maken ze het voor nieuwkomers makkelijker om toegang te krijgen tot de nodige diensten. 

 

Leuven: De Nomade
Video file


De Nomade is een onthaalhuis voor nieuwkomers (+18), met focus op mensen met een vluchtachtergrond. Het is een centrale plek in Leuven waar nieuwe burgers en hun steunfiguren terecht kunnen voor informatie en activiteiten. Diverse organisaties zoals het agentschap Integratie en Inburgering, VDAB en CAW zijn er ook aanwezig om ondersteuning te bieden. 

Voor meer informatie, kan je contact opnemen via @email of door www.leuven.be/nieuwkomers te bezoeken. 

 

 

Mechelen: De Welkomapp
Video file


Mechelen heeft een gratis smartphoneapp die informeert over vrije tijd, gezondheidszorg, wonen, leren en leven in Mechelen. In deze meertalige welkomapplicatie vinden (anderstalige) Mechelaars sneller, gericht en op maat informatie die ze zoeken. De app wil informatie op een toegankelijke manier aanbieden. De stakeholders van de WelkomApp zijn inwoners van Mechelen, stadsdiensten en de Mechelse middenveldorganisaties die werken met nieuwkomers. 

Lokeren: taalhulpen

Taal heeft een impact op de toegang tot en de kwaliteit van dienstverlening die anderstalige nieuwkomers krijgen. Bij interne stadsdiensten, scholen en sociale partners in Lokeren is er een grote nood aan betaalbare tolken. Taalhulpen zijn opgeleide vrijwilligers die tolken bij makkelijkere gesprekken tussen dienstverleners en anderstalige inwoners. Ze zijn een belangrijk middel om taalbarrières te overbruggen en toegankelijke dienstverlening te waarborgen op school, in het sociaal huis of bij dienst burgerzaken.  

Voor de opleiding en intervisie van de vrijwilligers wordt samengewerkt met Het Agentschap Integratie en Inburgering. Wens je meer informatie over dit project? Neem dan contact op met Marie Reusen via @email.