-
Legal Helpdesk helpt 10.000 bezoekers
Mensen die asiel aanvragen, hebben recht op opvang en begeleiding. Maar het asielsysteem is een wirwar van regels, vol juridische en administratieve hindernissen. Zonder deskundige hulp is het bijna onmogelijk om door de complexe procedures te navigeren.
Onze Legal Helpdesk biedt directe en persoonlijke juridische ondersteuning: Van het invullen van formulieren tot doorverwijzing naar gespecialiseerde advocaten. Sinds de lancering in april 2022 heeft de juridische helpdesk een belangrijke mijlpaal bereikt: meer dan 10.000 mensen in hun asielprocedure hebben inmiddels juridische bijstand ontvangen.
"Toen de opvangcrisis begon, moesten we snel handelen om mensen via juridische weg een dak boven het hoofd te geven. Wat als tijdelijke oplossing begon, is nu een essentiële steunpilaar voor duizenden mensen geworden die anders geen kans zouden hebben om op te komen voor hun rechten." - Tine Claus - directeur Vluchtelingenwerk Vlaanderen.
Deze bijstand is cruciaal voor mensen die moeite hebben toegang te krijgen tot basisrechten door de huidige opvangcrisis, zoals alleenstaande mannen, gezinnen en anderen die zich in een kwetsbare situatie bevinden.
Een gids in ondersteuning
Samen met 30 advocatenkantoren en de Franstalige Balie van Brussel, verstrekken we er broodnodige juridische informatie en zorgen we dat de asielzoekers een advocaat krijgen die hun precaire situatie kan aanvechten bij de rechtbank.
Het steeds strengere migratiebeleid maakt toegang tot juridische bijstand belangrijker dan ooit. De helpdesk van Vluchtelingenwerk laat zien hoe samenwerking en ondersteuning kunnen helpen om de opvangcrisis te verlichten. Goede juridische bijstand beschermt niet alleen de rechten van mensen in een asielprocedure, maar versnelt ook het proces.
Door hen te helpen hun dossiers zorgvuldig voor te bereiden en de juiste documenten aan te leveren, kunnen instanties sneller en zorgvuldiger beslissingen nemen. Zo ontstaat een efficiëntere en eerlijkere procedure voor iedereen.