-

“Zij leren van mij, ik leer van hen” – Leerkrachten over multiculturaliteit en meertaligheid in de klas

In het voorjaar van 2025 bevroeg Vluchtelingenwerk Vlaanderen 129 leerkrachten over hun ervaringen in multiculturele en meertalige klassen. Hun verhalen tonen niet alleen de uitdagingen, maar vooral ook de rijkdom van lesgeven in een diverse omgeving.

Wat meteen opvalt: leerkrachten zijn enorm betrokken en zetten zich met hart en ziel in voor hun leerlingen. Toch botsen ze dagelijks op structurele tekorten die hun werk bemoeilijken.

Mijn hele klas is van niet-Belgische origine. Dat is boeiend en verrijkend, maar na een vakantie is het Nederlands vaak weggezakt.

Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan nood te hebben aan extra vorming rond multiculturaliteit en meertaligheid, maar weet vaak niet waar ze terecht kunnen. Slechts 15% voelde zich na de lerarenopleiding echt goed voorbereid. Toch is er hoop: beginnende leerkrachten voelen zich iets zekerder, wat wijst op een positieve evolutie.

Het is een uitdaging om kinderen met zulke verschillende noden te blijven boeien. Je moet creatief zijn. Maar ik zou niet anders willen.

De culturele verrijking wordt door veel leerkrachten als grootste meerwaarde genoemd. Maar tegelijk blijven tijdsdruk, differentiatie en taalbarrières grote uitdagingen. Vooral in grootstedelijke scholen en OKAN-klassen klinkt de roep om meer ondersteuning, co-teaching en aangepaste werkvormen.

Ik heb moeite met gedragsproblemen en racisme tussen leerlingen met verschillende achtergronden. Je hebt handen te kort.

Er is te weinig tijd én te weinig middelen om ex-OKAN-leerlingen extra te begeleiden.

Wat leerkrachten nodig hebben, is duidelijk: toegankelijke vormingen, praktijkgerichte begeleiding en een curriculum dat aansluit bij de realiteit van vandaag. Ze willen vooruit, maar lopen soms tegen muren op.

Ik heb weinig weet van een goede aanpak rond multiculturaliteit. Ik probeer iedereen gelijk te behandelen, maar weet niet altijd of dat de juiste aanpak is.

Toch zijn er ook veel hoopvolle verhalen. Leerkrachten die elke dag bruggen bouwen, vaak zonder draaiboek.

Mijn leerlingen en ik maken het gezellig. We praten over hun thuislanden en ontdekken meer gelijkenissen dan verschillen.

Het maakt mij rijker als mens en als leerkracht. Je ziet en hoort snel vooruitgang. Dat is erg motiverend.

In aanloop naar het nieuwe schooljaar bundelt Vluchtelingenwerk Vlaanderen de resultaten van deze bevraging met een aanbod aan vormingen rond multiculturaliteit en meertaligheid. Zo willen we leerkrachten de tools geven die ze verdienen.

Benieuwd naar alle resultaten? Bekijk hier de volledige analyse van de bevraging.