-
"Als je op de overheid moet wachten, duurt het lang. Dit is de boodschap die ik voornamelijk aan asielzoekers wil mee geven"
We ontmoeten Nadhem Najim, een vrolijke kerel met een heel aanstekelijke lach in de Brusselse Sint-Katelijnewijk, een trendy buurt met hippe bars en chique visrestaurants. Nadhem Najim werkt enkele straten verderop als vrijwilliger bij de Legal Helpdesk.
Legal Helpdesk is een initiatief van het Startpunt van Vluchtelingenwerk Vlaanderen. De vrijwilligers van het Startpunt zetten zich dagelijks in om mensen die internationale bescherming zoeken bij te staan, met al hun vragen over de asielprocedure. Het overgrote deel van de vluchtelingen komt uit Afghanistan, Palestina, en Eritrea. Zij ontvluchten hun land omwille van de precaire politieke toestand. Eritrea behoort wat de mensenrechtensituatie betreft, tot één van de slechtste landen ter wereld.
In een klein ogend trappenhuisje aan de Timmerhoutkaai, biedt de Legal Helpdesk voor die mensen vooral de juridische bijstand die ze nodig hebben. In de heersende opvangcrisis kan de overheid niet voldoende opvangplekken aanbieden voor de asielzoekers. Zij moeten daardoor op straat slapen, en kunnen op deze manier geen aanspraak maken op bed, brood en bad, basisbehoeften waar elk mens recht op heeft.
Zij komen aankloppen bij de Legal Helpdesk die voor hen het eerste contact verzorgt met een advocaat. De Legal Helpdesk werkt nauw samen met het Bureau voor Juridische Bijstand die een advocaat aanwijst om de overheid in gebreke te stellen op het vlak van het recht tot opvang, en dit basisrecht voor de vluchtelingen bij de rechtbank te verdedigen. Sinds april 2022 hielp de Legal Helpdesk al 5800 mensen aan een slaapplek. Vele asielzoekers werken nu zelf als vrijwilliger bij Legal Helpdesk.
"Mensen willen gehoord worden. Dat is wat wij proberen te doen"
Nadhem Najim is één van die vrijwilligers. Hij is begaan met het lot van de vele asielzoekers. Hij probeert hen te helpen met al hun vragen over de juridische hulpverlening. Hij werkte vele jaren als veiligheidsagent tot hij in augustus 2022 van Oman naar België kwam. Nadhem Najim spreekt vele talen, zoals Arabisch, Engels, Swahili, Urdu en Beloetsji.
Op die manier vergemakkelijkt het contact met de asielzoekers, en kan hij zo goed mogelijk antwoorden op al hun vragen. Hij probeert hen vooral de goede raad te geven om het heft in eigen handen te nemen, de taal te leren, er verzorgd uit te zien,… “Als je op de overheid moet wachten, duurt het lang. Vertrouw op jezelf”, dat is wat Nadhem Najim voornamelijk als boodschap aan asielzoekers wil mee geven.