-
“De dag dat ik antwoord kreeg van mijn advocate, was één van de mooiste dagen van mijn leven”
Op 14 september 2022 kwam Noorullah aan in België, maar hij kreeg niet de hulp waarop hij recht had. Daarom stapte hij naar de Legal helpdesk voor juridische hulp. Hij legde zijn ganse situatie uit. “Ik had voor de eerste keer het gevoel dat er echt naar mij geluisterd werd." Noorullah is vandaag zelf vrijwilliger bij Legal Helpdesk, en helpt andere vluchtelingen. Hij tolkt voor hen met al hun vragen over juridische hulpverlening.
Noorullah had in zijn thuisland een job die hem in diskrediet bracht bij de Taliban. Nadat hij in 2015 om operationele redenen zijn job verloor, kon Noorullah niet meer naar zijn dorp terug. Het leven in zijn dorp werd te gevaarlijk voor hem. Hij liet zijn ouders, broers en zussen achter.
In Kabul werden twee van zijn vroegere collega’s door de Taliban op straat vermoord. De roddels over het accident bereikten algauw Noorullah. “Ik wil niet dat je sterft, zei mijn vrouw”, hij slikt. “Als je niet vertrekt, word ik weduwe met vier kinderen”. Noorullah was ondertussen getrouwd. Op dat moment besliste hij om te vertrekken. Ook zijn leven stond op het spel. Hij verliet in allerijl zijn land.
Noorullah heeft nare herinneringen aan zijn vluchtroute. In Bulgarije werd hij samen met andere vluchtelingen, geregeld geslagen en geschopt. Hij werd zijn kleren en zijn schoenen afgepakt. “Ze hebben ons alles afgenomen. We moesten door het bos verder zonder schoenen. Onze voeten bloedden”. Noorullah was meer dan een jaar onderweg.
In september van vorig jaar kwam hij aan in België.
'De dag dat ik antwoord kreeg van mijn advocate, was één van de mooiste dagen van mijn leven'
Noorullah stuurde al die tijd e-mails naar zijn advocaat van het asielcentrum, maar hij antwoordde nooit. Een Afghaanse vriend sprak hem over een plaats waar mensen vluchtelingen helpen. Legal helpdesk. “Ze zullen een formulier voor je invullen, en jou een advocaat toewijzen”, dat is wat zijn vriend hem vertelde.
Hij stapte naar Legal helpdesk toe voor juridische hulp. Hij legde zijn ganse situatie uit. “Ik had voor de eerste keer het gevoel dat er echt naar mij geluisterd werd. Ze vroegen wat mijn probleem was. Ze luisterden naar mijn verhaal. Legal Helpdesk heeft voor mij een advocate aangesteld. Zij heeft mij wél geholpen.”
'Ik heb woorden tekort om haar te bedanken'
“Zij heeft alles geregeld voor mij. Ik was zo gelukkig", gaat Noorullah voort. “Ze vertelde mij dat ik geduldig moest zijn, dat ze me zou helpen. Ze beloofde me dat van zodra ze antwoord kreeg, ze dat met mij zou delen. In het geval van problemen, kon ik altijd met haar contact opnemen.” In het verleden had Noorullah zoveel mails gestuurd naar de advocaat van het asielcentrum zonder enig antwoord. “Ik was zo opgelucht. Ze heeft haar beloften gehouden en heeft me behandeld zoals een moeder dat met haar eigen kind zou doen, met liefde.”