-
Villa Veerkracht - springplank naar onderwijs
Het is 10u. Vrijdag voor de Paasvakantie. In het lokaal 'Villa Veerkracht' van Don Bosco Brussel zullen leerlingen, een zestal minderjarige vluchtelingen, voor het eerst kennis maken met de uitreiking van een rapport. Zij zijn alleen of met hun familie in België terecht gekomen en volgen hier Nederlandse les. De leerkracht legt de leerlingen uit wat ze daarop kunnen lezen en wat dit allemaal betekent. Dit is weer een stap verder in hun aanpassing aan het schools gebeuren.
Dit jaar konden deze jongeren lange tijd niet naar school gaan omwille van de wachtlijsten in OKAN, het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers. Daarom startte Vluchtelingenwerk Vlaanderen haar project ‘Villa Veerkracht’ voor hen op.
Villa Veerkracht creëert voor hen een aangepaste schoolcontext waarin de jongeren zich veilig voelen om te leren. Door een duidelijke dagindeling waarin korte lesmomenten worden afgewisseld met creatieve activiteiten kunnen zij langzaam wennen aan een schoolse context en de Nederlandse taal inoefenen. Zij krijgen ook psychosociale ondersteuning gelinkt aan taalverwerving. Ze leren hun gevoelens te herkennen en in het Nederlands te benoemen aan de hand van speciaal uitgewerkt materiaal zoals emotiethermometers.
De ouders en voogden waren samen met de leerlingen aanwezig en namen deel aan het infomoment over de klaswerking dat werd gegeven door de coördinator, de stagiaire en de leerkracht. Er werden veel vragen beantwoord en ze werden ook uitgenodigd om hun feedback te geven over de werking. Wat kan beter? Wat werkt er goed? Nadien overhandigde de leraar samen met de psychosociale begeleidster hen hun rapport en was er tijd voor uitleg ervan en om vragen te beantwoorden.
Daarna konden zij beschikken voor een welverdiende vakantie.