Villa Veerkracht: een klas waar jongeren hun rugzak even kunnen afzetten

 

Veel jonge vluchtelingen zijn door hun vlucht een lange tijd niet naar school kunnen gaan. Voor sommigen onder hen is het nodig om eerst in een huiselijke sfeer terug kennis te maken met het schoolse, alvorens ze terechtkomen in een gewone OKAN-klas. Daarvoor kunnen ze terecht bij Villa Veerkracht: een klas waar minderjarige vluchtelingen persoonlijke begeleiding krijgen om hun zelfvertrouwen opnieuw op te bouwen. Begeleidster Sarah omschrijft het als “een plaats waar jongeren hun rugzak met trauma’s even kunnen afzetten.”

 

Een veiLige plaats om tot leren te kunnen komen

“Villa Veerkracht is een veilige plaats, waar jongeren tot leren kunnen komen”, legt Sarah uit: “De jongeren zijn hoe dan ook gemotiveerd om bij te leren, maar als ze het gevoel hebben dat de leerstof er wordt ‘ingedramd’, blokkeren ze. In Villa Veerkracht wordt de leerstof stap per stap opgebouwd en aangepast aan wat de leerlingen boeiend vinden en aankunnen. Net als bij onze Franstalige voorbeeldklas La Petite Ecole, zetten we zoveel mogelijk in op succeservaringen. De jongeren voelen dan dat ze dingen aankunnen en willen daarom nog meer uitproberen. Onze aanpak focust en bouwt verder op zaken die leerlingen al kunnen en niet op wat ze nog niet kunnen. Die aanpak versterkt veel vaardigheden die niet meteen meetbaar zijn aan de hand van een cijfer.”

“Soms merken we wel dat een leerling het moeilijk krijgt, omdat die bijvoorbeeld zijn familie in het herkomstland in gedachten heeft. De leerling heeft dan niet altijd de mentale ruimte om op een heel schoolse manier te leren en dat respecteren we bij Villa Veerkracht. Anderstalige jongeren hebben vaak de woorden nog niet om zich uit te drukken als ze het moeilijk hebben. Daarom gaan we op andere manieren aan de slag en leggen we hen op moeilijke momenten creatieve opdrachten voor. Dan kunnen ze die zware emoties op een artistieke manier toch naar voren brengen.”

Kattenkwaad is een positief teken

“In het begin van het semester zijn veel jongeren heel verlegen, maar na een tijdje voel je dat ze zich wat ondeugender opstellen in de klasomgeving. Ik denk ook wel dat ze in hun thuisland of tijdens hun vlucht soms erg met de harde hand gedomineerd werden en dat er grotere consequenties waren als je iets mispeutert. Het is dus een goed teken als ze wat ondeugender worden en grapjes uithalen, want dat wil zeggen dat ze zich veilig voelen in de klas.”

Villa Veerkracht nog (veer)krachtiger in de toekomst

“Voorlopig vangen we vooral jongeren op die op een wachtlijst staan voor OKAN-klassen. Op lange termijn willen we ervoor zorgen dat er minder jongeren op een wachtlijst moeten staan en dat Villa Veerkracht eerder als extra steunpunt kan worden ingezet voor jongeren die bijkomende begeleiding nodig hebben. Ze worden dan geselecteerd op basis van hun persoonlijke leernoden en niet omdat ze in de wachtrij staan.” “In de toekomst willen we meer en meer werken met co-teaching, waarin de leerlingen zelf kunnen kiezen aan welke ateliers of lessen ze willen deelnemen naargelang hun interesses. Dat is belangrijk om de jongeren opnieuw een gevoel van controle te geven, een gevoel dat ze hun eigen leven in handen hebben. Er is hen zo veel overkomen dat ze vaak denken dat alles buiten hun controle ligt. Door tijdens co-teachingsmomenten zelf keuzes te maken over wat ze willen leren, krijgen ze weer het gevoel dat ze een impact hebben, dat ze hun leven zelf in handen hebben en dat er naar hun noden en behoeften wordt geluisterd.”

Ontdek hier meer over Villa Veerkracht

 

Begeleidster Sarah van Villa Veerkracht

Gedicht van leerling Slyman

Leerlingen van Villa Veerkracht