Feel Fine February 2023
Van OKAN naar BUSO of Duaal Leren?
De doorstroom van onthaalonderwijs van anderstalige kinderen (OKAN) gaat vaak moeizaam. Vragen als “hoe moet je omgaan met anderstalige nieuwkomers in duaal leren of BUSO?” en “hoe detecteer je taalstoornissen en andere leerobstakels?” komen aan bod.
Nieuwkomers komen na een jaar OKAN vaak terecht in het buitengewoon onderwijs, maar in hoeverre is dit nodig? Is duaal leren een goed alternatief? Hoe verloopt deze procedure? Wat kunnen we beter doen en hoe gaan we in de toekomst verder?
Webinars
In het eerste webinar op dinsdag 7 februari 19u30 laten we drie jongeren aan het woord die dit proces zelf hebben meegemaakt. Zij zullen hun persoonlijke ervaringen delen. Daarna volgen professionele sprekers die meer kunnen vertellen over knelpunten en mogelijkheden in duaal leren en het begeleiden van de overgang vanuit OKAN.
Herbekijk het webinar hieronder.
In de tweede webinar op dinsdag 14 februari 19u30 gaan we dieper in op leerobstakels- en taalstoornissen in OKAN- en BUSO-onderwijs en hoe deze kunnen worden herkend. Aan de hand van praktische voorbeelden en tips willen we het werkveld meehelpen in hun zoektocht naar oplossingen.
Herbekijk hieronder het tweede webinar.
Voor wie?
Het doelpubliek zijn leerkrachten, leerlingbegeleiders, directieteams, lerarenopleiders, beleidsmakers, pedagogische begeleiders en iedereen die met anderstalige nieuwkomers werkt in onderwijs.
Programma
Webinar 1: 7 februari 19u30-21u
Ex-OKAN-jongeren: Idiatou getuigt over haar traject in BUSO en BSO na OKAN. Haar ex-leerkracht in BUSO, Els Schoemaker, ondersteunt haar hierbij. Jana en Ahmad getuigen over hun ervaring in het beroepsonderwijs na OKAN. Wat was er moeilijk? Ze geven raad en tips aan het werkveld. Ze antwoorden ook graag op de vragen aan hen vanuit het publiek.
Sebastian Joye: Sebastian Joye is coördinator van CDO De Rotonde, het centrum voor deeltijds onderwijs dat verbonden is aan het Hoger Technisch Instituut Sint-Antonius. Deze nijverheidsschool, gelegen in centrum Gent, heeft daarnaast ook een uitgebouwde OKAN-werking. Het CDO wordt momenteel geconfronteerd met de transitie van DBSO naar duaal leren. Welke kansen en hindernissen hierbij opduiken voor OKAN-leerlingen zal Sebastian Joye je toelichten in dit webinar.
Katrien De Visser: Katrien De Visser werkt sedert 10 jaar in het deeltijds onderwijs, waarvan 8 jaar in St-Pieters-Woluwe en nu 2 jaar in Aalst. Sinds dit jaar maakte ze een kleine ommeslag in haar "schoolloopbaan." Ze geeft nog steeds 50% les aan ex-OKANners in de 2e graad, maar gaat nu ook voor 50% aan de slag als vervolgschoolcoach en NODI+taalcoach. Tijdens de webinar zal ze het vooral hebben over de wijze waarop haar school de weg naar een certificaat en/of diploma voor ex-OKANners zo toegankelijk mogelijk maken.
Lieve Nelen: Lieve Nelen werkt sinds dit schooljaar als vervolgcoach en trajectbegeleider in Stedelijk Lyceum Offerande. Daarvoor werkte ze 9 jaar als begeleider en schoolverantwoordelijke van de niet-begeleide minderjarige vluchtelingen in een opvangcentrum van Fedasil. Ze zal vertellen over de moeilijkheden waar leerkrachten op botsen bij de voorbereiding van de doorstroom vanuit OKAN naar BUSO.
Webinar 2: 14 februari 19u30-21u
Sandra Simons: Sandra Simons is sinds juni '94 afgestudeerd als leerkracht lager onderwijs en heeft verdere opleidingen gevolgd voor het buitengewoon onderwijs, met specialisatie type 7. Ze gaf 20 jaar les in opleidingsvorm 3. In de laatste 15 jaar was Sandra ook vakbondsafgevaardigde voor COC, zetelde in het OCSG, de OR en het CPBW. In september '15 startte Sandra als directeur van de (enige) Intercommunale school voor BUSO. De school werd op 1 september '18 overgedragen naar een nieuw schoolbestuur, de provincie Limburg, en werd daardoor een Provinciale School. Ondertussen telt haar school 4 vestigingen, 4 opleidingsvormen, en zo'n 135 personeelsleden.
In deze webinar legt Sandra de structuur van het BUSO uit met daarin een korte uitleg van de 4 opleidingsvormen met hun einddoel. Een overzicht van de types die aan bod kunnen komen in één of meerdere opleidingsvormen én de voorwaarden om in te schrijven in een school voor buitengewoon onderwijs.
Marianne Housen: Marianne Housen is logopediste (zelfstandige praktijk) en consulent Leerstoornissen Hoger Onderwijs (PraxisP - KU Leuven). Ze wandelde in 2006 de NT2-wereld binnen via een job in het Huis van het Nederlands Brussel.
Een leerstoornis kan je bij anderstaligen veelal ten hoogste vermoeden en niet diagnosticeren. Marianne legt het uit aan de hand van de beschrijvende definitie. Ze geeft inzicht in ‘woordspecifieke kennis’ en handvatten om de specifieke lees- en/of spellingproblemen aan te pakken, zoals het aanbieden van een taalbad, de focus leggen op klankonderwijs als remediëring en het inzetten van digitale hulpmiddelen in als compensatie.
Caroline Spaas: Caroline werkt als post-doctoraal onderzoekster verbonden aan de eenheid voor Gezins- en Orthopedagogiek, faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen aan de KU Leuven. Ze doet onderzoek naar zorg op school voor kinderen en jongeren met een vluchtelingenachtergrond. Als kinder- en jeugdpsychologe en systeemtherapeute is ze daarnaast werkzaam in de klinische praktijk met gevluchte kinderen, jongeren, en gezinnen, binnen het Team Transculturele Traumazorg aan Vluchtelingen, PraxisP, KU Leuven.
Siel Verbiest: Siel is als klinisch psychologe en systeemtherapeute verbonden aan het team Transculturele Traumazorg aan Vluchtelingen, PraxisP, KU Leuven. Ze maakt daarnaast deel uit van het Steuntean Vluchtelingen, een samenwerking tussen PraxisP, KU Leuven, het Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven en de Stad Leuven. Het Steunteam staat in voor de uitbouw en implementatie van collaboratieve zorg op Leuvense scholen voor gezinnen met een vlucht- en migratiegeschiedenis.
Ine De Brouwer: Ine is als medewerker vanuit het Centrum voor Taal en Onderwijs, KU Leuven, verbonden aan het Steunteam Vluchtelingen. Zij ondersteunt kinderen en gezinnen met aandacht voor taal en school leren en ondersteunt scholen in het opstellen van een taalbeleid. Daarnaast geeft zij vormingen aan leerkrachten en lerarenteams over taalkrachtig onderwijs.
In dit webinar staan sprekers Caroline, Siel, en Ine stil bij de uiteenlopende manieren waarop vlucht en trauma het leren en de schoolse trajecten van jonge vluchtelingen kunnen beïnvloeden. De bijdrage verbindt theoretische inzichten met het aanreiken van praktijkhandvatten om het welbevinden en leren van jonge vluchtelingen te ondersteunen, in de klas en op school
'Maak van een leesles een leesbeleving in de OKAN-klas'
Thibaut Duthois deed tijdens zijn lerarenopleiding ervaring op in het OKAN-onderwijs – onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers. Met zijn masterscriptie Het effect van interactief voorlezen op de leesmotivatie van OKAN-leerlingen: een mixed-method onderzoek studeerde hij af in Pedagogiek en Onderwijskunde aan de Universiteit Gent. Zijn scriptie verdiende een eervolle vermelding bij de Scriptieprijs 2020-2022.