Feel Fine February 2022

Vluchtelingenwerk Vlaanderen lanceerde in februari 2022 opnieuw ‘Feel Fine February’, waarmee het de aandacht wil vestigen op het welbevinden van anderstalige nieuwkomers in het onderwijs. Dit jaar belichten we de invloed van de inzet van de thuistaal op het welbevinden van anderstalige nieuwkomers in OKAN-, basis- en secundair onderwijs.

 

Jonge nieuwkomers in onderwijs komen vaak in het basisonderwijs of OKAN terecht om in een eerste fase het Nederlands te leren.

Bij het leren van een nieuwe taal speelt de thuistaal een belangrijke rol als referentie. Denk maar aan hoe jij je als toerist gedraagt in een land met een andere taal. Iedereen zoekt de vertaling in de eigen taal op voor een goed begrip van de informatie. Het was lange tijd gangbaar in onderwijs om van deze anderstalige jongeren te verwachten dat ze die reflex thuislieten en school lopen zonder inzet van de thuistaal.

Er zijn landen en leerkrachten in sommige van onze scholen die het belang van de inzet van de thuistaal inzien. Dit kan zorgen voor betere kennisverwerving en dus een beter welbevinden van de leerlingen. Wat zeer belangrijk is.

Omdat kinderen op de vlucht al zoveel verlies hebben meegemaakt in hun weg naar hier, kan het het cruciaal zijn voor hun welbevinden dat zij wel hun thuistaal kunnen inzetten voor de kennisverwerving, wanneer ze er nood aan hebben. Vele anderstalige kinderen en jongeren zien dit als een hulpmiddel om beter te begrijpen of als een momentje ontspanning in de eigen taal, want steeds in een nieuwe taal moeten communiceren kan in het begin zeer vermoeiend zijn.

Webinars

In een eerste webinar op 7 februari (19u30) wierpen we een licht op het belang van de erkenning van de thuistaal voor, en de impact die het gebrek aan deze erkenning heeft op het welbevinden van anderstalige nieuwkomers op school. Eerst gaven we hiervoor het woord aan jongeren zelf, waarna sprekers uit het werkveld van het psychosociaal welbevinden in relatie tot de thuistaal hun bevindingen uit onderzoek en vanop het terrein kwamen toelichten.

Programma
  • Ananasjongeren: Ahmad, Carlota, Israr en Jana komen getuigen over hun ervaringen als anderstalige nieuwkomers op school. Zij maken deel uit van Project Ananas, een netwerk van enthousiaste jongeren met een vluchtachtergrond die via deelname aan beleidswerk en sensibiliseringsacties de zichtbaarheid van hun leefwereld en eventuele knelpunten in hun omkadering willen vergroten. Meer informatie vind je hier.
  • Graziela Dekeyser: Graziela Dekeyser is postdoctoraal onderzoeker en docent aan de Educatie en Samenleving onderzoekseenheid van de KU Leuven. Voorheen was ze onderwijsassistent bij de Family and Population onderzoeksgroep (KU Leuven, faculteit Sociale Wetenschappen) en pedagogisch begeleider voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Haar onderzoeksinteresses behelzen meertaligheid en de implicaties ervan voor kinderen en gezinnen (bijv. welzijn, emotiesocialisatie en -competentie en identiteitsconstructie) alsook hedendaagse gezinssociologie (bijv. nieuwe gezinsvormen, gender en opvoeding)
     
  • Karijn Helsloot: Dr. Karijn Helsloot is taalkundige en gespecialiseerd in taalbeleid en meertaligheid. Zij heeft Taaltrotters (2002), SJOES (2018) en Alle Talen (2020) gemaakt, programma's over taalvergelijking en meertaligheid voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Zij is mede-auteur van Ruimte voor nieuwe talenten (2017), geschreven voor de PO-raad. De laatste publicaties zijn Rijk aan Talen (2020) en Het Nederlands en de andere talen: samen op school (2021). Zij is oprichter en directeur van Taal naar Keuze, een stichting die scholen helpt meer talen aan te bieden in het onderwijs. Met Taal naar Keuze heeft zij de Alumnusprijs 2021 gewonnen van de Universiteit van Amsterdam.

Herbekijk hieronder het eerste webinar.

PowerPoints:

 

In een tweede webinar op 14 februari (19u30) presenteerden uiteenlopende sprekers uit het werkveld hun concrete tips en methodieken om de thuistaal een belangrijkere plaats te geven in het basis-, OKAN en secundair onderwijs. Het doelpubliek zijn leerkrachten, leerlingbegeleiders, directieteams, lerarenopleiders, beleidsmakers, pedagogische begeleiders en iedereen die met anderstalige nieuwkomers werkt in onderwijs.

Programma
  • Béatrice Fernandez: is leerkracht aan basisschool de Mozaïek in Gent. De Mozaïek zet in op het ontwikkelen van schoolse vaardigheden via de thuistaal in onderwijs. De school wil een plek zijn waar alle kinderen en ouders zich thuisvoelen en benut de diversiteit aan thuisculturen van de kinderen om te leren van en aan elkaar. Om de Nederlandse taalvaardigheid zo optimaal mogelijk te ontwikkelen is de kennis van de eigen thuistaal de basis en van cruciaal belang.

  • Jessica Vervoort: Jessica Vervoort werkt in een secundaire school in Antwerpen. Ze is leerkracht OKAN, vervolgcoach en NODO+-taalcoach. Tijdens haar opleiding tot Master Educational Needs deed ze een praktijkonderzoek naar functioneel meertalig leren in de OKAN-klas. Van februari tot juni zal ze via het Steunpunt diversiteit & leren in Gent meewerken aan de uitwerking van een online cursus rond meertalig leren voor leerkrachten. Tijdens de webinar zal ze vertellen over enkele good practices van haar en haar collega’s uit het secundair onderwijs en de OKAN-klassen.
     
  • Steven Delarue: Steven Delarue werkt bij Onderwijscentrum Gent als beleidsmedewerker rond de thema’s taal en meertaligheid, anderstalige nieuwkomers (OKAN), diversiteit en leesbevordering. Daarnaast schrijft en blogt hij over taal en onderwijs op z’n eigen blog (stevendelarue.be) en is hij hoofdredacteur van Fons, een Vlaams tijdschrift voor didactiek Nederlands.
     
  • Frederike Groothoff: Frederike Groothoff is onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht waar ze meewerkt aan het project Meertaligheid en Medezeggenschap. Ze zal vanuit haar ervaringen als leerkracht en adviseur vertellen over hoe zij adviseert over ruimte geven aan thuistalen op school. Ze zal voorbeelden geven hoe dit praktisch in de klas kan, hoe dit in taalbeleid terug moet komen en hoe je hier in de communicatie met ouders vorm aan kunt geven.
     
  • Veronique De Clercq: Wanneer we spreken over erkenning van thuistaal in onderwijs is het erkennen van de nood aan tolken bij gesprekken tussen de nieuwkomers en de school heel belangrijk. Bij de instroom in onderwijs en tijdens de eerste jaren in het onderwijs is er zoveel belangrijke informatie die goed moet kunnen overgebracht worden, dat daar ook de thuistaal als tool niet mag ontbreken.
    Daarom heeft Vluchtelingenwerk jongeren en moeders opgeleid tot Tolkies, die bij eenvoudige informatieve gesprekken tolken voor anderstalige nieuwkomers. het kunnen communiceren via de eigen thuistaal is zeker in die context een meerwaarde voor het goede verloop van de schoolloopbaan. We hebben ondertussen al een 30tal tolkies gevormd, die tolkopdrachten uitvoeren in o.a. onderwijs en asielopvang. Rumeysa Oz, ex-okanner en opgeleid tot Tolky, komt getuigen over haar ervaringen.

 

Herbekijk hieronder het tweede webinar.

PowerPoints:

Documentatie
Hieronder brengen we verschillende publicaties, onderzoeken en artikels die handelen over de invloed van de inzet van de thuistaal op het welbevinden van anderstalige nieuwkomers in OKAN-, basis- en secundair onderwijs.

Traumasensitief lesgeven aan vluchtelingkinderen uit Oekraïne

Hélène van Oudheusden is pedagogisch & personal coach voor leraren voor nieuwkomers. Ze schreef het boek Teaching Refugee Children en geeft workshops over traumasensitief lesgeven. Eerder organiseerde ze de studiereizen voor (NT2/ISK) leraren naar Lesbos.

Lees er meer over
 

Taalwisseling gunstig voor meertalige opvoeding

Kind & Gezin registreert voortaan de talen van beide ouders. Tot nu ­noteerde de organisatie alleen de taal van de moeder.

Lees er meer over  

 

Goed beheerste ‘thuistaal’ bevordert kansengelijkheid meertalige kinderen

Kinderen die van huis uit een andere taal spreken staan niet per definitie op achterstand, schrijft Lidy Peters. Doe juist een beroep op de woordenschat en kennis die ze al in hun ‘thuistaal’ hebben opgebouwd.

Lees er meer over

 

ChildMove Project

Wereldwijd zijn er momenteel 30 miljoen kinderen onder dwang ontheemd, waarvan een aanzienlijke groep gescheiden is van hun ouder(s) of verzorger(s), 'niet-begeleide minderjarige vluchtelingen'. Het is bekend dat gedwongen migratie een aanzienlijke impact heeft op het psychologisch welzijn van hen, wat leidt tot verhoogde niveaus van emotionele problemen.

Zowel moeilijke ervaringen in de landen van herkomst als stressfactoren na de migratie, zoals dagelijkse materiële (beperkte huisvestingsfaciliteiten) en sociale stressfactoren (bv. beperkt sociaal netwerk, racisme), en ontoereikende professionele ondersteuning hebben een invloed op hun welzijn. 

Dit project maakt gebruik van studies die vertrekken vanuit vier verschillende landen: Libië, Griekenland en Italië als belangrijke transitlanden en belangrijkste landen van binnenkomst in de Europese Unie, en België als voorbeeld van een vestigingsland.

Lees er meer over

 

TWEETALIGE BOEKJES DIE TALEN VERBINDEN

nik-nak® is een merknaam van de Belgische vzw Herkes. ‘Herkes’ is het Turkse woord voor ‘iedereen’. Als vzw willen wij dat ieder kind, ongeacht hoe het in een samenleving terechtkomt, zich veilig en aanvaard voelt en kan uitgroeien tot een volwassene die zijn kwaliteiten inzet.

Meertaligheid is in elke maatschappij een troef. Het biedt een opening naar kennis en aanvaarding van verschillen én gelijkenissen. Wij willen helpen bij taalkundige integratie en zijn supporter van wereldburgerschap en leven in diversiteit.

Wij geloven dat dit samenlevingen op sociaal, cultureel en economisch vlak ten goede komt. Die hulp bieden we oa. met vernieuwende (voorlees)boekjes voor jonge kinderen en hun ouders, waarin we twee talen evenwaardig combineren.

Lees er meer over

 

Vormingen rond thuistaal/meertaligheid en onderwijs

Maandelijkse lunchsessies diversiteit en kostenbewust onderwijs

Omgaan met meertaligheid op school, de impact van (kans)armoede op leerlingen en de nieuwe taalscreening voor kleuters. Onderwijscentrum Gent organiseert dit schooljaar elke laatste dinsdag van de maand online lunchsessies rond de thema’s diversiteit en kostenbewust onderwijs. Omgaan met meertaligheid op school, de impact van (kans)armoede op leerlingen, aan de slag met diversiteit via GIDS, ... is maar een greep uit het aanbod van de komende maanden. Elke sessie duurt een uurtje (van 12 tot 13 uur), vindt online plaats via Microsoft Teams en is volledig gratis.

Lees er meer over

 

Taal & diversiteit met Piet Van Avermaet

De Zwijsen Academy organiseert jaarlijks een studiedag over actuele onderwijstopics. Bij deze tweede live editie wil Zwijsen leerkrachten, directies, zorgcoördinatoren … uit het kleuter- en lager onderwijs inspireren over het thema Taal en diversiteit.

Deze studiedag vindt plaats op woensdag 5 oktober 2022 in het Congrescentrum Lamot in Mechelen. Die dag organiseren we tal van interessante sessies en lezingen met heel wat boeiende gastsprekers.

Lees er meer over

 

Banaba meertalig onderwijs

Word expert in meertalig onderwijs. Hogeschool UCLL biedt tal van trajecten om passie voor taal in te zetten in de klas of school. Doorheen de opleidingen krijg je de didactiek van meertalig onderwijs helemaal onder de knie. Bovendien krijg je de nodige expertise mee zodat jij je directie kan ondersteunen in het beleidsmatig vormgeven aan taal en meertaligheid op school. 

Lees er meer over

 

RichArt: Gratis coaching en professionaliseringstraject voor secundaire scholen

Meertaligheid als rijkdom (Richness) en de kunst (Art) om meertaligheid functioneel in te zetten in de klas. Gedurende twee schooljaren: 2022-2023 en 2023-2024.

Doel?

  • Het simultaan aanpakken van de drie pijlers – inzicht/cultuur, beleid/visie en praktijk/didactiek* – om te komen tot duurzame verandering in het omgaan met de meertalige realiteit op school en in de klas
  • Op die manier bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs en gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen

Hoe?

  • Taalkaart om de schoolbrede cultuur rond meertaligheid in kaart te brengen
  • Professionele leergemeenschap om aan visieontwikkeling te doen
  • Lesson Study als professionaliseringsmethodiek voor didactisch handelen in een meertalig context

Interesse?

Geef vrijblijvend je gegevens door via het webformulier