Feel Fine February 2024

Feel Fine February 2024
Tweedelige webinarreeks
Het is bijna Feel Fine February en Vluchtelingenwerk Vlaanderen staat te popelen om je uit te nodigen voor twee buitengewone webinars! Ontdek en deel inzichten over de uitdagingen waarmee anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs worden geconfronteerd. Verdiep je ook in de impact van de asielprocedure op niet-begeleide minderjarigen.

Mis deze unieke kans niet om waardevolle kennis op te doen en je bewustzijn te vergroten. Onze webinars vinden plaats op dinsdag 20 februari en 27 februari. Schrijf je nu in en word een bron van inspiratie en steun voor degenen die het het meest nodig hebben. Laten we samen een positieve verandering teweegbrengen in het leven van nieuwkomers. Klaar om deel uit te maken van deze verrijkende ervaring? Meld je vandaag nog aan!

Webinars

Schrijf je in

Voor wie?

Onze webinars richten zich op een divers publiek, waaronder leerkrachten, leerlingbegeleiders, directieteams, lerarenopleiders, beleidsmakers, pedagogische begeleiders en iedereen die betrokken is bij het werken met anderstalige nieuwkomers in het onderwijs. Of je nu in het klaslokaal staat, beleid ontwikkelt, of direct betrokken bent bij het begeleiden van nieuwkomers, deze webinars bieden waardevolle inzichten en praktische kennis om jouw impact te vergroten. 

 

Webinar 1 op 20 februari 19u30-21u: Anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs -  Tips en tricks

In dit boeiende webinar delen experts zowel vanuit de academische wereld als vanaf de werkvloer hun waardevolle ervaringen over effectieve benaderingen voor het omgaan met anderstalige kinderen met een vluchtverhaal in de klas. 

We streven ernaar een inspiratiebron te zijn voor alle leerkrachten die te maken hebben met anderstalige nieuwkomertjes. Daarnaast willen we lokale besturen en het lokaal schoolbeleid inspireren door concrete voorbeelden te bieden van wat er allemaal mogelijk is om basisscholen te ondersteunen in hun aanpak van anderstalige nieuwkomers. 

Doe mee en ontdek praktische inzichten en strategieën om jouw klas en schoolomgeving nog inclusiever en ondersteunender te maken! Schrijf je nu in en laat je inspireren door innovatieve benaderingen voor het onderwijs aan anderstalige nieuwkomers.

Schrijf je in

Sprekers (voorlopig)
  • Getuigenis van een leerling.
     
  • Nine Viaene is een leerkracht die komt vertellen over de werking in haar taalklas in het basisonderwijs: Sinds 2005 werkt Nine als leerkracht van anderstalige nieuwkomers in het lager onderwijs, nu voor het 4de jaar in FLX Basisonderwijs. Zij is leerkracht van een taalklas waar anderstalige nieuwkomers tussen 6 en 12 jaar samen Nederlands leren aan de hand van wat Nine ‘het eiland’ noemt. Voor lessen zoals rekenen, leren lezen en schrijven,… werkt zij in haar taalklas met niveaugroepen en probeert ze zo iedereen op zijn eigen niveau en tempo te laten groeien. 
     
  • Annelies Mombers-Schepers werkt sinds 2019 in het opvangcentrum van Caritas in Scherpenheuvel. Zij is medewerker activering met focus op de scholenwerking en de kribbe (in totaal 90 kinderen en jongeren). Ze werkt aan een actieve samenwerking tussen de school – de ouders – het opvangcentrum om zo elk kind de kans te geven om zich maximaal te ontplooien. Tot slot probeert ze ook een stimulerende huiswerkklas op te zetten.
     
  • Een taalcoach komt vertellen hoe ze vanuit de Stad ondersteuning kan bieden aan basisscholen rond taalverwerving. 
     
  • Ria Goedhart is onderzoeker en docent bij de Hogeschool Utrecht. Sinds 2015 houdt zij zich intensief bezig met het onderwijs aan nieuwkomers. Haar expertisegebieden zijn sociaal emotioneel leren, trauma en veerkracht en ouderbetrokkenheid in het onderwijs aan nieuwkomers. In 2018 kwam haar boek ‘Samenleren op een superdiverse school’ uit. De praktijkvoorbeelden die zij deelt zijn of eigen ervaringen, of ervaringen van leraren die met beide benen in de praktijk staan.
 

Webinar 2 op 27 februari 19u30-21u: Impact van de asielprocedure op de schoolgaande niet -begeleide minderjarige op de vlucht: de dagelijkse realiteit.

Tijdens dit boeiende webinar willen we zowel onderwijsactoren als beleidsmakers een diepgaande blik gunnen in het leven van een niet-begeleide minderjarige jongere op de vlucht die naar school gaat. Net als voorheen laten we de jongeren zelf aan het woord om hun verhaal te delen. Daarna werpen we een licht op hun schoolervaringen en bespreken we de impact van hun asielprocedure op hun schooltraject. 

Door de ervaringen van deze jongeren te belichten, hopen we niet alleen bewustzijn te creëren, maar ook concrete inzichten te bieden die onderwijsprofessionals en beleidsmakers kunnen inspireren om effectieve ondersteuning te bieden. Sluit je aan bij dit leerrijke webinar en ontdek samen met ons de diverse aspecten van het schoolleven van niet-begeleide minderjarigen op de vlucht. Schrijf je nu in en maak deel uit van dit belangrijke gesprek!

Schrijf je in

Sprekers (voorlopig)
  • Getuigenis van schoolgaande niet-begeleide minderjarige jongeren op de vlucht. 
     
  • Jasmijn Gabeler is augustus 2023 werkzaam bij Fedasil als deskundige scholenwerking in het nieuwe centrum voor NBMV in Schaarbeek. Voordat ze hier begon, was ze eerst een jaar ondersteuner in het onderwijs van Gent. Maar verder terug in de tijd brengt ons tot haar werk op Nederlandse bodem, waar haar wortels liggen. In Nederland heeft ze jaren ervaring opgebouwd als leerkracht-NT2 (de basisonderwijsversie van OKAN) en als orthopedagoog in de kinder- en jeugdpsychiatrie, met samenwerking in asielzoekerscentra. In haar huidige functie komen veel elementen samen van haar vorige jobs, maar leidende motivatie is haar interesse voor deze inspirerende en uitdagende doelgroep.
     
  • Griet Braeye komt als voogd van niet-begeleide minderjarige vluchtelingen haar ervaringen en tips delen. Zij is sinds 2010 vrijwillig voogd. Daarnaast werkte ze zo'n 15 jaar als trajectbegeleider van nieuwkomers in een Brussels Centrum Leren en Werken. Momenteel is ze als Docent Sociaal Werk, specialisatie Migratie & Integratie, aan het werk in de Karel de Grote Hogeschool. Daar probeert ze haar ervaring en inzichten op de nieuwe generatie sociaal werkers over te brengen en probeert ze hen de passie voor het werken met nieuwkomers bij te brengen. De combinatie van de meer academische insteek met de hands-on ervaring in voogdijwerk, zorgt hopelijk voor een inspirerend en verhelderend verhaal over de impact die de huidige asielprocedure op de schoolcarrière van niet-begeleide minderjarigen heeft. 
     
  • Thomas Willekens: Onze collega Thomas maakt je kort wegwijs in de asielprocedure voor een NMBV: Thomas is sinds 2021 beleidsmedewerker. Hij focust op het federale beleid voor mensen die asiel zoeken en toegang tot het opvangnetwerk. Als beleidsmedewerker maakt hij onder meer analyses van het gevoerde beleid en zet deze om naar vormingen voor ondersteuningsfiguren van mensen op de vlucht.